Tuesday, April 24, 2007

Simones – Italiensk mat i kald trekk

Vi stakk innom Simones i sist uke før vi skulle på kino på en fredags kveld. Vi har vært på denne lille restauranten en gang før og da ble vi ikke mektig imponert over matem men vi tenkte vi måtte gi den en ny sjanse. Restauranten ligger i Klubbgaten ikke langt fra Arkaden og kaffebaren Steam og det er kun ca 20 sitteplasser i restauranten. Det er en stor glassdør som leder inn i restauranten og når en går gjennom den så er man midt inne i lokalet. Dette er et problem på vintertid ettersom det kommer en kald trekk i hele lokalet hver gang noen går inn eller ut. For å rette litt på dette har de satt opp varmeovner men det var fremdeles ubehagelig med trekken og ikke så veldig koselig.

Vi kom rett etter en gruppe på 8 hadde kommet inn og vår kelner informerte oss om at det kunne ta litt tid å få maten ettersom det kun var en kokk i sving og han tok bestillingene etter tur. Selve kjøkkenet er skilt fra restauranten med en lav vegg så det var iallefall mulig å følge med på utviklingen. På grunn av denne gruppen var det flere personer som valgte å forlate plassen for å finne et annet sted å spise ettersom det ville ta for lang tid å få maten. Men vi ble sittende å se på det store 42” TV som hang på veggen og viste et merkelig Italiensk TV show. Plassen er ganske uformell med mursteinsvegger....og vi hadde 3 forskjellige stoler ved vårt bord så det ser ikke ut som det er fokus på intriøret.

Dette er en liten italiensk restaurant og på et forum var det noen som hevdet at de har byens beste pizza. Vi bestemte oss for å bestille på italiensk vis...altså med en forrett og en hovedrett. Nikki bestilte blåskjell med pesto, min venn Olav gikk for et sandwich og jeg tok en tapas tallerken. Min tapas tallerken var ikke verst den og innehold blant annet oliven, grissini, artisjokk, ost, skinke, chorizo etc. Jeg spurte kelneren om de hadde rødvin på glass men de hadde kun en type...men dersom man vil kjøpe en hel flaske var det mellom 5 og 10 sorter hvis jeg ikke tar feil. Olav sitt smørbrød var altfor stort som en forrett forresten og de burde kutte ned på porsjonene og dermed prisene. Jeg måtte ut med ca 140 kroner for min tapas rett.

Som hovedrett tok Olav spaghetti Carbonara mens Nikki og jeg tok pizza. De har et ganske bra utvalg av pizza på menyen og jeg gikk for en type med skinke, ruccola, parmesan og sopp. Pizzaen var typisk italiensk stil det vil si ganske tynn og ikke så mye topping. Vanligvis er denne typen pizza ganske god men Simones sin var...eh...kjedelig. Olav sa ikke så mye om hans spagetti rett men jeg tenkte ikke så mye på det ettersom han pleier å være rolig. Men da vi gikk fra Simones sa han rett ut ”den spagettien var ikke god i det hele tatt”

Konklusjon: Kelneren gjorde en veldig god jobb…han var høflig, informerte oss om at det ville ta tid å få maten og gjorde jobben med et smil. Men det var dessverre ikke nok...det tok tid å få maten, maten var middelmådig og vi satt i en kald trekk hver gang noen gikk inn og ut. Vi betalte ca. 850 kroner for oss tre med mat og drikke. Du kan lese litt mer om plassen på http://www.simones.as/ men det ser ikke ut som de har lagt ut menyen. Min anbefaling...skal du ha god italiensk mat i Stavanger bør du stikke på Allegro.


Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder

1 comment:

dado said...

Simone's er ikke mer en italiensk restaurant. For det som jeg vet, det er en mann øst europa som river restauranten nå.

For det som gjelder Carbonara, det er mange nordmenn som ikke vet at denne retten i Italia innholder ikke fløte, og mange synes at smaken er svakt i forhold til den norske FEITE varianten.

Jeg er selv italiener og for det som jeg vet det finnes ingen italienske utested/restaurant for tiden. Amici har mistet sin flinke italienske kokk.

Vi venter på at Patruno's åpner sin nye restaurant til høsten.

Luca
www.italiaeksperten.no